Σάββατο, 16 Μαΐου 2009

«Κληρώνουν» και οι αποδείξεις αγορών με τον… λήγοντα του Λαϊκού

16/5/2009

Άλλο ένα απίθανο μέτρο προωθεί η κυβέρνηση ως μέτρο πάταξης της φοροδιαφυγής και προκειμένου να κλείσει την «μαύρη τρύπα» στα Κρατικά ταμεία, μετατρέποντας τις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών σε... λαχεία.

Συγκεκριμένα, το οικονομικό επιτελείο εξετάζει το ενδεχόμενο να επιστρέφονται στους φορολογούμενους τα χρήματα από τις αποδείξεις, αν τα δύο τελευταία ψηφία του αύξοντα αριθμού της απόδειξης είναι ίδια με το λήγοντα του πρώτου αριθμού του Λαϊκού Λαχείου.

Οι καταναλωτές θα περιμένουν δηλαδή την κλήρωση κάθε εβδομάδα του Λαϊκού Λαχείου και εάν η τύχη τους χαμογελάσει, θα πηγαίνουν στο γκισέ της Εφορίας, για να εισπράξουν το ποσό που αναγράφεται στην απόδειξη. Ο γ.γ. του υπουργείου Οικονομικών Θανάσης Σκορδάς μιλώντας στον ρ/σ Alpha 98,9 για το συγκεκριμένο μέτρο, δήλωσε ότι «είναι μία από τις δεκάδες προτάσεις που έχουν κατατεθεί, για το πως μπορεί να ενισχυθεί η όποια κινητροδότηση των πολιτών, στο να ζητούν αποδείξεις σε κάθε συναλλαγή που κάνουν».

Πηγή: ALPHA

Τσίπρας: "Τιμωρήστε το κόμμα των πλουσίων"

16/5/2009

Να τιμωρήσουν το κόμμα των πλουσίων ζήτησε από τους πολίτες ο πρόεδρος του ΣΥΝ Αλέξης Τσίπρας στο πλαίσιο επίσκεψής του στο Μεσολόγγι, συνοδευόμενος από την υποψήφια ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Στέλλα Φωτάκη.

«Στη χώρα μας υπάρχει ένα κόμμα που είναι κυρίαρχο. Δεν κατεβαίνει στις εκλογές, δεν λαμβάνει μέρος στις δημοσκοπήσεις. Είναι το κόμμα των πλουσίων. Αρχηγούς του έχει τον κ. Προβόπουλο, τον κ. Δασκαλόπουλο, τον κ. Μίχαλο, τον κ. Μυλωνά. Όραμά του τις συντάξεις των 200 ευρώ και τους μισθούς των 500 ευρώ, την διάλυση της κοινωνικής συνοχής, τη συρρίκνωση των εργασιακών σχέσεων, την κατάργηση του κοινωνικού κράτους. Οπαδούς του έχει τα μεγαλοστελέχη των δύο κομμάτων εξουσίας, τα εκάστοτε οικονομικά επιτελεία, είτε των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ είτε την ΝΔ» είπε ο κ. Τσίπρας. Κάλεσε μάλιστα τους πολίτες να τιμωρήσουν το κόμμα αυτό στις ευρωεκλογές: στέλνοντας ένα ισχυρό μήνυμα «που θα μπορέσει να αποτρέψει την διαιώνιση της κυριαρχίας αυτού του περίεργου κόμματος που μας κυβερνάει αλλά δεν φαίνεται πουθενά».

Πηγή: www.capital.gr

Ζητούν συναίνεση κατόπιν… παραγραφής

16/5/2009

Ως προσχηματική και καθυστερημένη απορρίπτει η αντιπολίτευση την έκκληση του πρωθυπουργού για συναίνεση προκείμενου να αλλάξει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών.

Τις θέσεις του πρωθυπουργού επανέλαβε από την Κέρκυρα και ο υπουργός Δικαιοσύνης, προκαλώντας την αντίδραση του ΠΑΣΟ και των υπόλοιπων κομμάτων, που κάνουν λόγο για προεκλογικό τέχνασμα.

«Αυτό το οποίο μπορεί να κάνει η αντιπολίτευση, είναι να μας βοηθήσει να πάμε σε έναν ειλικρινή διάλογο, επισήμανε ο κ. Δένδιας. Το πρόβλημα υπάρχει, η αντιπολίτευση το ξέρει, τη λύση μπορούμε να την βρούμε, η κοινωνία δεν μπορεί να περιμένει».

Ευτέλισαν τον θεσμό

Εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, απάντησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος, Ευάγγελος Βενιζέλος που επανέλαβε την πρότασή του να συμφωνήσουν όλες οι πολιτικές δυνάμεις σε μια ριζική αναθεώρηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών, ώστε η Βουλή να εκλέγει ένα 5μελές δικαστικό όργανο με αυξημένη πλειοψηφία 2/3 που θα διενεργεί προκαταρκτική εξέταση και θα αποφασίζει αν υπάρχει λόγος ποινικής δίωξης.

«Αντί λοιπόν ο κ. Καραμανλής να αναζητά τώρα αστεία προσχήματα θα μπορούσε και αυτός να πει ότι συμφωνεί με όση αξιοπιστία έχει, με αυτή τη συγκεκριμένη πρόταση. Όλα τα άλλα είναι «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε», δήλωσε ο κ.Βενιζέλος από τη Θεσσαλονίκη.

Πρόσθεσε ακόμη ότι: «Το θεσμό της ποινικής ευθύνης των υπουργών, τον ευτέλισαν οι σκόπιμες καθυστερήσεις και οι χειρισμοί ορισμένων -ελάχιστων- εισαγγελικών και ανακριτικών λειτουργών και κυρίως η έλλειψη ηθικής και πολιτικής ευαισθησίας του πρωθυπουργού και στενών συνεργατών του».

«Αυτό το όψιμο ενδιαφέρον του κ. Καραμανλή θα είχε ενδιαφέρον αν φρόντιζε να μην παραγράφει τις ευθύνες υπουργών του με το να κλείνει τη Βουλή», επισήμανε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Χάρης Καστανίδης και πρόσθεσε πως πρέπει να γίνει διάλογος για να αλλάξει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών.

«Είναι αργά για τον πρωθυπουργό της καταρρέουσας κυβέρνησης της ΝΔ να επιχειρεί να επικοινωνήσει με τον ελληνικό λαό μέσω των γνωστών τεχνασμάτων που δεν έχουν τίποτε άλλο να κάνουν από τη δημιουργία εντυπώσεων. Μόνο μια προσφορά έχει να κάνει ο κ. Καραμανλής. Να παραιτηθεί. Ο τόπος χρειάζεται αλλαγή και νέα διακυβέρνηση», τόνισε ο βουλευτής Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Ευθύνες στον πρωθυπουργό για το κλείσιμο της Βουλής, με αποτέλεσμα την παραγραφή σκανδάλων, καταλόγισε και ο βουλευτής Γιάννης Μαγκριώτης.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέκος Αλαβάνος επεσήμανε ότι η αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών ήταν πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ που την ασπάστηκε η κυβέρνηση, ενώ τόνισε ότι πρόκειται για ανέκδοτο, τη στιγμή που η Βουλή είναι κλειστή.

Τόνισε ότι το κλείσιμο της Βουλή είναι συνταγματικά παράνομο και παραβίασε συνήθειες κοινοβουλευτικές. «Ήταν πολιτικά πάρα πολύ άστοχη κίνηση και εμπεριέχει κινδύνους η τοποθέτηση αυτή της ΝΔ», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Πηγή: www.tanea.gr

Ο Πέρεθ «φέρνει» τον Κακά στη Ρεάλ σε περίπτωση που εκλεγεί

16/5/2009

Παίκτης της Ρεάλ Μαδρίτης θα πρέπει να λογίζεται ο Κακά, εφόσον ο Φλορεντίνο Πέρεθ, εκλεγεί στην προεδρία του ισπανικού συλλόγου, μετά τις σχετικές αρχαιρεσίες που έχουν προγραμματισθεί για τις 14 Ιουνίου. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από σημερινά δημοσιεύματα του ισπανικού Τύπου, σύμφωνα με τα οποία ο έμπειρος παράγοντας έχει συμφωνήσει με την Μίλαν στα 63 εκατομμύρια ευρώ για την απόκτηση του Βραζιλιάνου μεσοεπιθετικού. Παράλληλα, στα σχετικά ρεπορτάζ, προστίθεται, ότι ο Κακά θα υπογράψει πενταετές συμβόλαιο συνεργασίας, με ετήσιες απολαβές που θα φτάνουν στα εννέα εκατομμύρια ευρώ «καθαρά».

Τόσο η «As», όσο και η «Marca» αναφέρουν ότι ο Πέρεθ είναι αποφασισμένος να δαπανήσει πλέον των 200 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να καταστήσει την Ρεάλ πρωταγωνίστρια, ενώ ανάμεσα στα ονόματα που ακούγονται στην Μαδρίτη, είναι και αυτά των Φρανκ Ριμπερί, Κριστιάνο Ρονάλντο και Νταβίντ Βίγια.

Πηγή: www.ert3.gr

Αναβιώνει τα στρατοδικεία για ορισμένους κρατουμένους του Γκουαντάναμο

16/5/2009

Τέσσερις μήνες μετά την ιστορική ανακοίνωση του τερματισμού λειτουργίας του Γκουαντάναμο έως τον Ιανουάριο του 2010, ο Αμερικανός πρόεδρος Ομπάμα αναθεωρεί μέρος των εξαγγελιών του ζητώντας την αναβίωση των στρατοδικείων για ορισμένους ύποπτους.

Οπως ανακοίνωσε ο Λευκός Οίκος, οι δίκες αυτές ενώπιον των στρατοδικείων θα διεξαχθούν με ευνοϊκότερο νομικό καθεστώς για τους κατηγορουμένους. Στις φυλακές του Γκουαντάναμο παραμένουν 241 κρατούμενοι ως ύποπτοι για τρομοκρατική δράση. Οπως ανακοίνωσαν αξιωματούχοι του Λευκού Οίκου, ο πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα αναμενόταν να δώσει χθες εντολή για επανάληψη των δικών ενώπιον των στρατιωτικών επιτροπών όσον αφορά κάποιες κρίσιμες υποθέσεις.

Τα στρατοδικεία ξεκίνησαν επί Τζορτζ Μπους, για ορισμένους μόνο από τους κρατούμενους των φυλακών στο Γκουαντάναμο και με ευνοϊκότερο νομικό καθεστώς.

Ανώτατοι Αμερικανοί αξιωματούχοι έδωσαν στη δημοσιότητα πληροφορίες σχετικά με τις αλλαγές που θα ανακοινωθούν την Παρασκευή. Σύμφωνα με τις πληροφορίες αυτές, στις αλλαγές περιλαμβάνονται:
  • Περιορισμοί στις καταθέσεις έμμεσων μαρτυριών που θα χρησιμοποιηθούν στο δικαστήριο εναντίον των κρατουμένων.
  • Απαγόρευση όλων των αποδείξεων που αποσπάσθηκαν μέσω βασανιστικής, απάνθρωπης και μειωτικής συμπεριφοράς. Εδώ περιλαμβάνονται και ομολογίες κρατουμένων που υποβλήθηκαν σε εικονικούς πνιγμούς.
  • Μεγαλύτερη ελευθερία στους κρατούμενους να διαλέξουν τον συνήγορό τους.
  • Προστασία κρατουμένων από ποινικές κυρώσεις εάν αρνηθούν να καταθέσουν. Ο Λευκός Οίκος έχει το δικαίωμα να ζητήσει περισσότερες αλλαγές εντός 120 ημερών, αν και δεν είναι ακόμη σαφές εάν θα ζητήσει κάτι τέτοιο και τι περιεχόμενο θα έχουν.

Οι δίκες ενώπιον των στρατοδικείων στην αμερικανική στρατιωτική βάση του Γκουαντάναμο στην Κούβα ξεκίνησαν μετά τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν το 2001. Η λειτουργία τους έχει προκαλέσει εντονότατες αντιδράσεις μεταξύ φιλελεύθερων κυβερνήσεων, ανθρωπιστικών οργανώσεων, αλλά και διεθνών νομικών κύκλων, καθώς οι κατηγορούμενοι στερούνταν δικαιωμάτων.

Πηγή: www.ethnos.gr

ΔΕΣΦΑ και Gazprom υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή του South Stream

16/05/09

TON διπλασιασμό της δυναμικότητας του αγωγού φυσικού αερίου South Stream από 31 δισ. κ.μ. σε 61 δισ. κ.μ., συμφώνησαν χθες στο Σότσι της Μαύρης Θάλασσας η ρωσική Gazprom και η ιταλική ENI. Η προσθήκη στο αρχικό MOU, που είχε υπογραφεί στην Ιταλία στις 23 Ιουνίου του 2007, υπεγράφη χθες στο θέρετρο της Μαύρης Θάλασσας από τους επικεφαλής των δύο εταιρών Α. Μίλερ της Gazprom και Π. Σκαρόνι της ENI, παρόντων των πρωθυπουργών των δύο χωρών Βλαντιμίρ Πούτιν και Σίλβιο Μπερλουσκόνι. Παράλληλα, η ρωσική εταιρία χθες οριστικοποίησε και υπέγραψε συμφωνίες συνεργασίες με τις κρατικές εταιρίες της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και τη Σερβίας για τα τμήματα του αγωγού που θα διέρχονται από τα εδάφη των τριών χωρών.

Από ελληνικής πλευράς, στο Σότσι χθες παρέστη, πέραν της ηγεσίας του ΔΕΣΦΑ, που υπέγραψε τη συμφωνία με την Gazprom, και ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος στο περιθώριο της τελετής συναντήθηκε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ρωσικής εταιρίας κ. Μίλερ και εξέτασαν το σύνολο των σχέσεων με τη ρωσική εταιρία, η οποίας είναι και ο βασικός προμηθευτής φυσικού αερίου για την ελληνική αγορά.

Η συμφωνία ΔΕΣΦΑ-Gazprom υπεγράφη από τον πρόεδρο και τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ, Νίκο Μαυρομάτη και Παναγιώτη Κανελλόπουλο αντίστοιχα, ενώ από την πλευρά της Gazprom υπέγραψε ο κ. Μίλερ. Η συμφωνία ορίζει τις αρχές συνεργασίας μεταξύ των μερών κατά την προ-επενδυτική φάση του έργου και προσδιορίζει τις συνθήκες και τους κανόνες για τους μηχανισμούς δημιουργίας και λειτουργίας κοινοπραξίας η οποία θα συσταθεί σε ισότιμη βάση για τον σχεδιασμό, κατασκευή και λειτουργία του ελληνικού τμήματος του South Stream.

Η κοινοπραξία θα προετοιμάσει τη μελέτη σκοπιμότητας για τον αγωγό φυσικού αερίου στο ελληνικό έδαφος. Η μελέτη αυτή θα περιλαμβάνει αναλυτική αξιολόγηση όλων των τεχνικών, νομικών, χρηματοοικονομικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών χαρακτηριστικών και δεικτών του έργου.

Μέχρι να ληφθεί η οριστική επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση του έργου South Stream, μία διοικούσα επιτροπή και μία μικτή ομάδα εργασίας, οι οποίες θα συσταθούν από την Gazprom και τον ΔΕΣΦΑ, θα ασχοληθούν με τον λεπτομερή σχεδιασμό των τεχνικών εργασιών στο πλαίσιο της προετοιμασίας της μελέτης σκοπιμότητας για το τμήμα του ελληνικού αγωγού και με τη ρύθμιση των εν εξελίξει δραστηριοτήτων της κοινοπραξίας.

Πρέπει να σημειωθεί ότι ο αγωγός, που αποτελεί εναλλακτική τροφοδοσία της Ευρώπης με ρωσικό αέριο, θα διέρχεται από τη Μαύρη Θάλασσα και θα καταλήγει στις χώρες της Νότιας και Κεντρικής Ευρώπης. Η συμφωνία Gazprom-ENI αφορά το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού στη Μαύρη Θάλασσα. Για την υλοποίηση του χερσαίου τμήματος του έργου έξω από τη Ρωσία, υπεγράφησαν διακρατικές συμφωνίες με τη Βουλγαρία, τη Σερβία, την Ουγγαρία και την Ελλάδα.

Οι διατάξεις των προαναφερόμενων συμφωνιών ορίζουν τη σύσταση κοινοπραξιών υπεύθυνων για τη μελέτη σκοπιμότητας καθώς και για τον σχεδιασμό, κατασκευή και λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου South Stream στις υπογράφουσες χώρες, εφόσον έχουν επιβεβαιωθεί οι αξιολογήσεις περί τεχνικής πρακτικότητας και οικονομικής βιωσιμότητας.

Πηγή: www.express.gr

Δυσαρέσκεια από τους αγρότες για το ύψος αποζημιώσεων

16/5/2009

«Αδικημένοι» οι ελαιοπαραγωγοί σε σχέση με τους βαμβακοπαραγωγούς

Μεγάλη δυσαρέσκεια έχει προκαλέσει στους ελαιοπαραγωγούς της χώρας η ανακοίνωση της σχετικής υπουργικής απόφασης του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Σωτήρη Χατζηγάκη για το ύψος των αποζημιώσεων που θα λάβουν ανά στρέμμα.

Ανισότητα
Οι ελαιοκαλλιεργητές ανάλογα με τον νομό θα λάβουν αποζημίωση από 7-15 ευρώ το στρέμμα, την ίδια στιγμή που οι βαμβακοπαραγωγοί αποζημιώνονται με 45 ευρώ ανά στρέμμα. Ταυτόχρονα, δεν είναι ξεκάθαρο ποια ήταν τα κριτήρια με βάση τα οποία κάποιοι νομοί θα πάρουν 7 και κάποιοι 15 ευρώ αποζημίωση ανά στρέμμα.

Σύμφωνα με την απόφαση του κ. Χατζηγάκη, που καθόρισε την κατανομή των 75 εκατ. ευρώ, από το κυβερνητικό «πακέτο» των 500 εκατ. ευρώ -που είχε ανακοινωθεί τον περασμένο Φεβρουάριο, προκειμένου να κοπάσουν οι αγροτικές κινητοποιήσεις- θα καταβληθούν ως κατ’ εξαίρεσην αποζημιώσεις-ενισχύσεις στους ελαιοκαλλιεργητές για τη μειωμένη παραγωγή των ελαιόδενδρών τους, την ελαιοκομική περίοδο 2008-9.

Συγκεκριμένα, οι καλλιεργητές των νομών Ηλείας, Ηρακλείου, Λέσβου, Χίου θα λάβουν αποζημίωση 15 ευρώ ανά στρέμμα, των νομών Αρτας, Δωδεκανήσου, Εβρου, Ευβοίας, Λασιθίου, Μεσσηνίας, Ρεθύμνου, Σάμου, Χανίων, 9 ευρώ το στρέμμα και εκείνοι των νομών Αιτωλοακαρνανίας, Αργολίδας, Αρκαδίας, Αττικής, Αχαΐας, Βοιωτίας, Ζακύνθου, Θεσπρωτίας, Καβάλας (Θάσος), Κερκύρας, Κεφαλληνίας, Κορινθίας, Κυκλάδων, Λακωνίας, Λευκάδας, Μαγνησίας, Πρέβεζας, Φθιώτιδας, Φωκίδας, 7 ευρώ το στρέμμα.

Καθώς στη Λακωνία, για παράδειγμα, ο μέσος όρος του κλήρου δεν ξεπερνά τα 50-60 στρέμματα, η αποζημίωση που θα λάβει ο κάθε ελαιοπαραγωγός θα κυμαίνεται μεταξύ των 350 - 500 ευρώ. Ο πρόεδρος της Ενωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών Λακωνίας, κ. Νίκος Προκοβάκης, εξηγεί ότι ο τρόπος που μοιράστηκαν τα χρήματα προφανώς δείχνει διακριτική μεταχείριση.

«Οι βαμβακοπαραγωγοί έλαβαν 45 ευρώ το στρέμμα, δηλαδή περίπου 0,20 ευρώ το κιλό το βαμβάκι, του οποίου η εμπορική τιμή είναι 0,11 ευρώ. Την ίδια στιγμή, οι ελαιοπαραγωγοί παίρνουν 0,03 ευρώ το κιλό αποζημίωση, όταν το κιλό το λάδι έχει 1,80 ευρώ», εξηγεί την ανισότητα. Για το βαμβάκι δόθηκαν 126 εκατομμύρια ευρώ από το συνολικό πακέτο και για το ελαιόλαδο 75. «Στην Ελλάδα, καλλιεργούνται 2,8 εκατομμύρια στρέμματα με βαμβάκι και υπάρχουν 8 εκατομμύρια στρέμματα ελαιώνες», τονίζει ο κ. Προκοβάκης, προσθέτοντας ότι οι ελαιοπαραγωγοί δεν έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν καλλιέργεια.

Ροδακινοπαραγωγοί
Με την ίδια υπουργική απόφαση καθορίζεται για τους ροδακινοπαραγωγούς αποζημίωση ύψους 5 ευρώ ανά τόνο. Επίσης, η κατ’ εξαίρεσην αποζημίωση-ενίσχυση των παραγωγών καλοκαιρινής πατάτας στους νομούς Φλώρινας και Κοζάνης ορίστηκε στα 100 ευρώ το στρέμμα.

Πηγή: www.inout.gr

Θράσος και Χρεοκοπία

16/5/2009

Ακούσαμε χτες στην εκπομπή Αποδείξεις στην οποία συμμετείχε και δικός μας εκπρόσωπος, τον κατά γενική ομολογία σοβαρό και μη λαϊκιστή Υπουργό Ανάπτυξης, κύριο Χατζηδάκη, να προσπαθεί να υποστηρίξει ότι αυτό που βιώνουμε σήμερα στην οικονομία δεν αποτελεί το δημοσιονομικό Βατερλό της κυβέρνησής του, αλλά μία σοβαρή προσπάθεια δημοσιονομικής σταθεροποίησης που ξεκίνησε το 2004 και σταδιακά έχει φέρει αποτελέσματα.

Ας δούμε ορισμένα από αυτά:

Από τις αρχές του έτους το ελληνικό κράτος δανείστηκε ήδη 50 δις ευρώ, υπερκάλυψε δηλαδή τον ετήσιο στόχο των 43 δις που είχε θέσει στον Προϋπολογισμό, μάλιστα πληρώνοντας επιτόκια υψηλότερα κατά 250 και 300 μονάδες βάσης από το γερμανικό bund. Κοινώς εκχωρούμε το μέλλον της χώρας στους διεθνείς πιστωτές μας για να αποκτήσουμε γρήγορα «καβάτζα» σε μετρητά, έτσι ώστε να συνεχίσουμε να πουλάμε με ξένα κόλλυβα τη ρουσφετολογική πολιτική στην ειδική εκλογική πελατεία κι αυτό μετά να το παρουσιάζουμε ως δαπάνες για έξοδο από την κρίση.

Ταυτόχρονα, τα έσοδα το πρώτο τρίμηνο του 2009 (πλέον δεν ανακοινώνονται ανά μήνα) είναι μειωμένα σε σχέση με την αντίστοιχη την περίοδο του προηγούμενου έτους για πρώτη φορά από τη δεκαετία του ‘90. Συγκεκριμένα όπως διαβάζουμε στον Τύπο βάσει των ανακοινώσεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, υστερούν κατά 1,65 δις ευρώ σε σχέση με τις εκτιμήσεις του προϋπολογισμού, ενώ οι δαπάνες υπερβαίνουν τα 1,87 δις ευρώ, δημιουργώντας από τώρα μια μαύρη τρύπα στον φετινό προϋπολογισμό, ύψους 3,5 δις ευρώ.

Επίσης, ενδεικτικό του δημοσιονομικού μας προβλήματος είναι ότι πολλά ταμεία δεν έχουν να πληρώσουν συντάξεις, για παράδειγμα το Επικουρικό Ταμείο των Δημοσίων Υπαλλήλων, όπως και το ότι το κράτος αντί να πληρώσει τους προμηθευτές του με μετρητά ως οφείλει να πράξει, τους πληρώνει μεταχρονολογημένα με ομόλογα και έντοκα γραμμάτια οδηγώντας την αγορά σε ασφυξία.
Ας περάσουμε όμως στα θεμελιώδη δημοσιονομικά μεγέθη.

Το έλλειμμα του προϋπολογισμού, το οποίο το 2004 σύμφωνα με τα κριτήρια της Απογραφής έκλεισε στο 7,5%, αν σήμερα μετρηθεί με τους ίδιους ακριβώς όρους, βρίσκεται ακριβώς στο ίδιο επίπεδο. Δηλαδή, αν επιλέξουμε να συμπεριλάβουμε δαπάνες για εξοπλισμούς, εξοφλήσεις δημόσιων οργανισμών κλπ που σήμερα αφήνονται «νόμιμα» εκτός, θα δούμε ότι ανέρχεται στο ποσό των 18 δις ευρώ, αντιστοιχώντας σε ποσοστό της τάξης του 7,5%. Απλώς η κυβέρνηση εμφανίζει λογιστικά μόνο τα 13,9 δις, επιλέγοντας την ίδια λογιστική μέθοδο καταγραφής με τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ το οποίο τότε κατηγορούσε, παρουσιάζοντας έτσι έλλειμμα της τάξης του 5,2%. Ακόμα κι έτσι όμως, το 5,2% απέχει κατά πολύ από το 1,2% του 2004. Δυστυχώς για την κυβέρνηση, η σύγκριση ανόμοιων στοιχείων για κομματικό όφελος, αποτελεί φτηνό λαϊκισμό και χαρακτηρίζει αυτούς που καταφεύγουν σε τέτοιες μεθόδους, επιδιώκοντας να εκμεταλλευτούν την άγνοια του μέσου πολίτη σχετικά με το λαβύρινθο των δημοσιονομικών στατιστικών.
Περνώντας στο δημόσιο χρέος παρατηρούμε το εξής.

Το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης, από 202 δις ευρώ που ήταν το 2004, στο τέλος του 2008 ανήλθε στα 262 δις ευρώ, αντιστοιχώντας στο 108% του ΑΕΠ.

Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης (συμπεριλαμβανομένων και των Ασφαλιστικών Οργανισμών και ΟΤΑ), από 183 δις ευρώ που ήταν το 2004, στο τέλος του 2008 ανήλθε στα 232 δις, αντιστοιχώντας στο 95,6% του ΑΕΠ.

Ως αποτέλεσμα της αύξησης του χρέους, αυξάνονται και οι πληρωτέοι τόκοι του κράτους: από 9,46 δις ευρώ που πληρώναμε το 2004, το 2008 πληρώσαμε 11,21 δις ευρώ και φέτος υπολογίζεται ότι θα πληρώσουμε 14 δις. Και μόνο η σκέψη ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μόλις και μετά βίας πλησιάζει τα 9 δις μας κάνει να υποψιαστούμε ότι τεχνικά είμαστε ήδη χρεοκοπημένοι.

Μα θα αναρωτηθεί κανείς; Για σταθείτε λίγο ρε παιδιά. Εδώ δεν έχετε δίκιο. Και στις δύο περιπτώσεις μπορεί μεν το χρέος να αυξάνεται σε απόλυτα νούμερα, μειώνεται όμως ως ποσοστό του ΑΕΠ. Από 109% πήγε 108% και από 98,9% πήγε 95,6% αντίστοιχα. Άρα έχουμε βελτίωση.

Προφανώς, κάποιοι μας περνάνε για χαζούς ή απλώς θεωρούν ότι όλοι είμαστε το ίδιο αφελείς.

Η μικρή αυτή μείωση του χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ, τη στιγμή μάλιστα που σε απόλυτα νούμερα έχει αυξηθεί κατά 62 δις ευρώ, επιτυγχάνεται μέσα από την τεχνητή, και όχι πραγματική, αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος.

Πως; Με δύο τρόπους της επίσημης και «νόμιμης» δημιουργικής λογιστικής.

Πρώτον, μέσα από τη μεταβίβαση του χρέους της κεντρικής κυβέρνησης στους δημόσιους οργανισμούς, τα ταμεία και τους ΟΤΑ. Για παράδειγμα εκδίδει το κράτος ένα ομόλογο για να δανειστεί, καλή ώρα ένα δομημένο με τη βοήθεια μιας ξένης τράπεζας. Το ομόλογο αυτό το αγοράζουν τα ασφαλιστικά ταμεία. Μ’ αυτόν τον τρόπο αυτό που για το κεντρικό κράτος λογίζεται ως έξοδο για τους φορείς λογίζεται ως έσοδο και ως τέτοιο ανακουφίζει λογιστικά το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης. Λογιστικά το κόλπο πιάνει, στην πραγματικότητα όμως η κατάσταση αυτή δε συνιστά παρά μια ωραιοποίηση της αντικειμενικής δημοσιονομικής θέσης της χώρας, η οποία αυξάνει το λεγόμενο συστηματικό κίνδυνο χρεοκοπίας.

Δεύτερον, η αναθεώρηση του ΑΕΠ, παρότι έγινε αποδεκτή από τη Eurostat κατά 9,6%, είναι πλασματική. Μπορεί μεν να συλλαμβάνει μερίδιο της μαύρης οικονομίας, αδιαφορεί όμως πλήρως για το ότι τα θεμελιώδη μεγέθη της εξίσωσης του Εθνικού Προϊόντος, ειδικά η Κατανάλωση και η Κρατική Χρηματοδότηση, είναι υπερεκτιμημένα λόγω του όλο και μεγαλύτερου ρόλου που παίζει ο δανεισμός στη σύνθεσή τους. Για παράδειγμα δεν είναι δυνατόν να πληρώνουμε δισεκατομμύρια ευρώ σε τόκους στους εξωτερικούς μας δανειστές και αυτά τα ποσά να μην αφαιρούνται από το τελικό ύψος του ΑΕΠ, αλλά να προστίθενται στην τελική αξία του προϊόντος σα να μη συμβαίνει τίποτα.

Κλείνοντας, δεν μπορούμε παρά να αναφερθούμε και να υπογραμμίσουμε τη δραματική επιδείνωση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Από 6% του ΑΕΠ το 2004, ήδη μεγάλο, σε 14,3% το 2008. Οι κάθε είδους δοσοληψίες έκλεισαν με έλλειμμα ύψους 34,98 δισ. ευρώ, από 32,4 δισ. ευρώ το Δεκέμβρη του 2007, αύξηση 8% μόνο σε ένα χρόνο.

Προκύπτει από τα παραπάνω ότι το μοναδικό αποτέλεσμα της δημοσιονομικής διαχείρισης της κυβέρνησης της ΝΔ είναι ο απόλυτος δημοσιονομικός εκτροχιασμός.

Πρέπει κανείς να έχει τεράστιο θράσος για να υποστηρίζει ότι όλα πάνε καλά ή έστω ότι υπάρχει σταδιακή βελτίωση, όταν η χώρα που κυβερνά βρίσκεται ένα βήμα πριν τη χρεοκοπία. Διότι αν στη δημοσιονομική εικόνα καταστροφής συμπεριλάβουμε δεδομένα, όπως ο συνολικός δανεισμός του κράτους, των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, περί τα 600 δις ευρώ, το μερίδιο της καταναλωτικής δαπάνης στο ΑΕΠ, αλλά και τις μελλοντικές έστω μεσοπρόθεσμες υποχρεώσεις του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων, θα δούμε έντρομοι ότι βαδίζουμε προς τη χρεοκοπία.

Εάν υπάρχει μια δικαιολογία για τη σημερινή κυβέρνηση, αυτή δεν είναι η σύγκρισή της με το παρελθόν όπως αρέσκεται συνήθως να κάνει. Εκτός και αν ως μέτρο σύγκρισης επιλέγει τον βολικό γι’ αυτή δημοσιονομικό εκτροχιασμό της δεκαετίας του ‘80 και όχι τη σταθεροποίηση που οδήγησε στην ΟΝΕ το ‘90. Δυστυχώς, και παρά τις δύο διαδοχικές επιτηρήσεις της ελληνικής οικονομίας από την ΕΕ, σύμμαχος της κυβέρνησης στο δημοσιονομικό Βατερλό, παραμένει ο ατιμώρητος εκλογικά λαϊκισμός, αλλά και η κυρίαρχη σε Ευρώπη και Αμερική αντίληψη σχετικά με το «σωστό» και «νόμιμο» τρόπο καταγραφής των Εθνικών Λογαριασμών. Μια αντίληψη, που δεν έχει μεγάλη διαφορά από το να προσπαθείς να οδηγήσεις στην Αθήνα κρατώντας στα χέρια σου το χάρτη της Λάρισας. Η κολώνα καραδοκεί στη γωνία.

Πηγή: G700

Παλαιότερες Αναρτήσεις

prev next

































.

Blog Archive