Κυριακή, 15 Ιουνίου 2008

Κατοχύρωση 350.000 πτυχιούχων ΑΕΙ - ΤΕΙ - Προαναγγέλλει στην «Κ» ο υπ. Παιδείας.


Εκτιμώντας ότι ο νόμος-πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των πανεπιστημίων εφαρμόζεται, και ότι συντόμως η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα ολοκληρωθεί, ο υπουργός Παιδείας κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, με συνέντευξή του στην «Κ», προαναγγέλλει την κατοχύρωση επαγγελματικών διακιωμάτων πτυχιούχων διαφόρων ειδικοτήτων, που για χρόνια έμεναν «μετέωροι» στην αγορά εργασίας.
Οπως ο ίδιος διευκρινίζει, το επόμενο διάστημα θα εκδοθούν τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα με τα οποία αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα περίπου 100.000 απόφοιτοι ΑΕΙ και ΤΕΙ στον τομέα πληροφορικής. Ετσι, αποκτούν δικαίωμα πρόσβασης όχι μόνον στο Δημόσιο τομέα, αλλά και τη δυνατότητα να υπογράφουν σχετικές με το αντικείμενό τους μελέτες και τεχνικά έργα. Θα ακολουθήσουν οι ρυθμίσεις για ειδικότητες μηχανικών, ανθρωπιστικών σπουδών, αγροτικής ανάπτυξης κ.ά. Στο τέλος του 2008, όπως λέει στη «Κ» ο κ. Στυλιανίδης, περί τους 350.000 πτυχιούχους ΑΕΙ και ΤΕΙ θα έχουν αποκτήσει επαγγελματικά δικαιώματα. Ταυτοχρόνως, σημαντικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν και στο πεδίο των τμημάτων ΤΕΙ πολύ χαμηλής ζήτησης.

«Ενα τμήμα που δεν βρίσκει ανταπόκριση από τους υποψήφιους σπουδαστές, εκ των πραγμάτων η ζωή το οδηγεί σε κλείσιμο», αναφέρει χαρακτηριστικά. Αυτά είναι τα δύο επόμενα βήματα στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που θα συμπληρώσουν τη μεταρρύθμιση στα ΑΕΙ, ενώ δρομολογείται και η ρύθμιση για τους τίτλους που χορηγούν τα ελληνικά κολέγια-παραρτήματα ευρωπαϊκών ΑΕΙ στην Ελλάδα. Αναφερόμενος στη γενική πολιτική κατάσταση, ο κ. Στυλιανίδης παραδέχεται ότι το πρόβλημα της ακρίβειας είναι καθοριστικό, ενώ για την υπόθεση της Siemens αρκείται στο να επαναλάβει την εμπιστοσύνη της κυβέρνησης και του ιδίου στην έρευνα της Δικαιοσύνης.

— Σας κατηγορούν ότι δυναμιτίζετε το κλίμα στον χώρο της εκπαίδευσης λέγοντας ότι θα ιδρυθούν μη κρατικά πανεπιστήμια. Γιατί θέσατε αυτό το θέμα τώρα;

— Η αιτία ήταν η προσπάθεια συνταγματικής αναθεώρησης. Δεν υπήρξε καταλληλότερη στιγμή για να τοποθετηθούν όλες οι πολιτικές δυνάμεις επί του ζητήματος. Θα έπρεπε να δώσουν εξηγήσεις αυτοί οι οποίοι άλλα υποστήριζαν κι άλλα έπραξαν.

— Θα θεσμοθετηθούν μη κρατικά ΑΕΙ;

— Θα συμβάλει στην αναβάθμιση του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου η εφαρμογή ενός σοκ που μπορεί να προέλθει από την απελευθέρωση της αγοράς και από τη δυνατότητα συνύπαρξης κρατικού και μη κρατικού-μη κερδοσκοπικού πανεπιστημίου. Λόγω άμιλλας αυτό θα ενεργοποιήσει τις δημιουργικές δυνάμεις του ελληνικού δημοσίου πανεπιστημίου και θα επιτρέψει και στις εκπαιδευτικές δυνάμεις του Ελληνισμού που βρίσκονται στο εξωτερικό –αναφέρομαι στους 18.000 καθηγητές ελληνικής καταγωγής που διδάσκουν στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ και της Ευρώπης– να προσφέρουν υπηρεσίες στη χώρα τους είτε ως επισκέπτες καθηγητές είτε ως μόνιμοι.

Το άρθρο 16
— Εχετε αυτή τη στιγμή ένα σχέδιο για το πώς μπορούν να λειτουργήσουν τέτοιες δομές με βάση το άρθρο 16 του Συντάγματος;

— Το άρθρο 16 δίνει τη δυνατότητα εκτός από το κρατικό πανεπιστήμιο να λειτουργήσει και μη κρατικό, με μορφή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου. Αυτή η άποψη δεν είναι καινούργια. Εχει υποστηριχθεί από έγκριτους νομικούς, αλλά και πολιτικούς και της αντιπολίτευσης. Επομένως αυτή ήταν μια δυνατότητα που δεν είχε χρησιμοποιηθεί. Το αν θα χρησιμοποιηθεί είναι θέμα πολιτικής απόφασης.

— Ο νόμος-πλαίσιο για τα ΑΕΙ λέτε εφαρμόστηκε. Αλλά οι πρυτάνεις εμμέσως πλην σαφώς ζήτησαν να μην εφαρμοστεί, να πάμε σε ένα συναινετικό πλαίσιο αρχών απ’ όλα τα κόμματα, και κατόπιν να αρχίσει διάλογος για έναν, νέο λιτό νόμο. Πώς λοιπόν εφαρμόστηκε ο νόμος;

— Δεν θα ήθελα να σχολιάσω τις τοποθετήσεις των πρυτάνεων. Εμείς πάντοτε προτάσσουμε τη συνεργασία στα ζητήματα Παιδείας. Αλλά υπάρχει και εκλεγμένη κυβέρνηση η οποία έχει την ευθύνη να παίρνει αποφάσεις και να θέτει σε λειτουργία τους νόμους που θέσπισε.

Δαπάνες
— Ποιο θα είναι το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;

— Η επιθυμία της κυβέρνησης είναι να συνεχίσει να αυξάνει όχι μόνο σε απόλυτους αριθμούς, αλλά και σε ποσοστιαίες μονάδες επί του ΑΕΠ τις δαπάνες για την εκπαίδευση.

— Το 5% του ΑΕΠ για το οποίο είχατε δεσμευτεί, επί των ημερών σας θα το δούμε;

— Είναι στόχος.

— Στόχος ήταν απ’ όταν βγήκε η Ν.Δ. κυβέρνηση το 2004.

— Στόχος είναι και παραμένει στόχος. Ομως, υπάρχει και η ανάγκη καλύτερης διαχείρισης αυτών των πόρων και επίσης η ανάγκη να ανοιχτούν τα ΑΕΙ και στην αγορά εργασίας.

Κατοχύρωση
— Πάρα πολλοί απόφοιτοι των ΤΕΙ διαμαρτύρονται ότι δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα και είναι ένα θέμα το οποίο εκκρεμεί για χρόνια. Τι θα γίνει;

— Ολα αυτά είναι συνέπεια μιας πρόχειρης και αποσπασματικής πολιτικής που έγινε από το ΠΑΣΟΚ και η οποία είχε πάρα πολλά χαρακτηριστικά λαϊκισμού. Ικανοποιούσε κάποιες τοπικές κοινωνίες που τις γέμιζε ΤΕΙ, πανεπιστήμια. Δε βασίζονταν όμως σε μελέτη, σε προηγούμενη έρευνα της αγοράς εργασίας. Δεν διασφάλιζε τους πόρους γιατί 46 απ’ αυτά τα τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ που δημιουργήθηκαν απ’ το 2000 και μετά χρηματοδοτούνταν από τα ευρωπαϊκά κονδύλια και η χρηματοδότησή τους σταματά το 2008.

Και κυρίως τα Προεδρικά Διατάγματα που ίδρυαν αυτά τα τμήματα, ενώ όφειλαν, δεν κατοχύρωναν τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα που συνδέονταν με τις συγκεκριμένες σπουδές. Εμείς έχουμε ήδη συνυπογράψει με τους συναρμόδιους υπουργούς τα Προεδρικά Διατάγματα για επαγγελματικά δικαιώματα σε κάποιες ειδικότητες που αφορούν κυρίως την πληροφορική. Αφορούν συγκεκριμένα 11 σχολές πανεπιστημιακές και αντίστοιχες σχολές ΤΕΙ. Αυτό βάζει στην αγορά εργασίας με επαγγελματικά δικαιώματα πάνω από 100.000 πτυχιούχους που ήταν εγκλωβισμένοι επί 20ετία και πλέον. Αντίστοιχες ενέργειες είναι σε εξέλιξη και για άλλες ειδικότητες που αφορούν τους μηχανικούς, τμήματα που έχουν να κάνουν με ανθρωπιστικές σπουδές, με θέματα αγροτικής ανάπτυξης κ.λπ. Στο τέλος του 2008 δε θα υπάρχει εκκρεμότητα σε ζητήματα σχετικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα 350.000 πτυχιούχων.

— Θα κλείσετε κάποιο τμήμα ΤΕΙ εάν εξακολουθεί να υπάρχει αυτή η μονοψήφια προσέλευση σπουδαστών κάθε χρόνο λόγω της βάσης του 10 και λόγω και της αδιαφορίας των υποψηφίων;

— Ναι. Εκεί που ένα τμήμα του δίνεται μία ευκαιρία, του δίνεται δεύτερη ευκαιρία και δεν κάνει κάτι για να εκσυγχρονίσει τις σπουδές του ή δεν βρίσκει ανταπόκριση από τους υποψήφιους σπουδαστές, εκ των πραγμάτων η ζωή το οδηγεί σε κλείσιμο.

Τα κολέγια
— Τι θα γίνει με την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχίων των κολεγίων;

— Είναι πρόθεση του υπ. Παιδείας να ενσωματώσει την ευρωπαϊκή οδηγία 36/05 στο εσωτερικό του δίκαιο. Η οδηγία αφορά την εφαρμογή του σκληρού πυρήνα του κοινοτικού δικαίου, δηλαδή το δικαίωμα ελεύθερης εγκατάστασης και εργασίας κάποιου νέου που έχει αποφοιτήσει σε ισότιμο και αναγνωρισμένο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο και έχει κατοχυρώσει επαγγελματικά προσόντα σε άλλο κράτος - μέλος. Επομένως, αυτό θα το κάνουμε. Αλλά πριν, θα νομοθετήσουμε μέσα στο 2008 με αυστηρότητα ελέγχοντας την ποιότητα όλων αυτών των δομών που έχουν δημιουργηθεί.

«Εμπιστευόμαστε την έρευνα της Δικαιοσύνης για την υπόθεση της Siemens»
— Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η αυτοδυναμία στις επόμενες εκλογές παραμένει όνειρο, αυτή τη στιγμή τουλάχιστον. Σας φοβίζει το πολιτικό κλίμα όπως διαμορφώνεται με πιεστικό πρόβλημα για τους πολίτες την ακρίβεια;

— Η ακρίβεια δεν μπορεί να αφήσει κανέναν ανέγγιχτο. Ομως, δεν είναι τοπικό ή εθνικό φαινόμενο, αλλά διεθνές φαινόμενο. Σχετίζεται με την άνοδο της τιμής του πετρελαίου, και επηρεάζει με το φαινόμενο του ντόμινο όλες τις οικονομίες. Αυτό που έχει σημασία είναι να ενεργοποιήσουμε όλα τα αντανακλαστικά εκείνα της Πολιτείας που πρέπει, για να σταθούμε δίπλα στον ασθενή οικονομικά Ελληνα. Είτε με το Ταμείο της Φτώχειας είτε με πολιτικές κοινωνικής μέριμνας που μπορεί κατά περίπτωση να αποφασίζονται από την κυβέρνηση.

— Στις προηγούμενες εκλογές, μια από τις βασικές σημαίες σας, ήταν η σημαία της διαφάνειας. Θεωρείτε ότι η υπόθεση της SIEMENS είναι μια ευκαιρία για τη Νέα Δημοκρατία να ξανασηκώσει αυτή η σημαία;

— Είναι βέβαιο ότι επειδή η Ν.Δ. είναι μια παράταξη ευθύνης, ούτε ακροβατεί ούτε υπερβάλλει στις λεκτικές της τοποθετήσεις. Ιδιαίτερα όταν έχει να κάνει με τόσο σοβαρά ζητήματα που αγγίζουν τον σκληρό πυρήνα της ηθικής στην Ελλάδα. Για να μπορέσει να λειτουργήσει αποτελεσματικά, αλλά και ηθικά το πολιτικό μας σύστημα, θα πρέπει να εμπιστευτεί τους θεσμούς. Και θεσμός είναι η Δικαιοσύνη, θεσμός είναι η κυβέρνηση, θεσμός είναι η Βουλή, θεσμός είναι τα πολιτικά κόμματα, θεσμός τελικά είναι ο πολίτης κάθε φορά όταν ενεργοποιείται για να επιλέξει ποια στάση και ποια πρόταση είναι σωστή.

— Οταν λέτε Βουλή, εννοείτε ότι θα μπορούσε να πάει αυτή η πρόταση και στη Βουλή για προανακριτική, για σύσταση εξεταστικής;

— Την θέση της κυβέρνησης την ξέρετε. Οταν είναι μια υπόθεση σε εξέλιξη στη Δικαιοσύνη θα πρέπει να σεβαστούμε τη Δικαιοσύνη, να περιμένουμε τα αποτελέσματά της και αναλόγως μετά να τοποθετηθούμε με ευθύνη.

πηγή: www.inout.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Παλαιότερες Αναρτήσεις

prev next

































.

Blog Archive